2008. november 28., péntek

Karácsonyi receptek II.


KARÁCSONYI CSIGA

HOZZÁVALÓK: 50 dkg liszt, 4 dkg élesztő, 1 tojás, kb. 2,5 dl tej, 25 dkg vaj vagy margarin, csipet só, 18 dkg kristálycukor, 20 dkg mazsola, 6 dkg darált mandula vagy dió, 4 dkg cukrozott narancshéj, 4 dkg cukrozott citromhéj, 2 teáskanál mézeskalács fűszerkeverék, vagy ennek megfelelően fűszerek ízlés szerint, 5 cl rum vagy teával higított aroma, 1 tojássárgája, 5 dkg sárgabaracklekvár

Az élesztőt kevés langyos tejben felfuttatjuk, összekeverjük a liszttel, az egész tojással, a sóval, tejjel, 6 dkg cukorral és 10 dkg olvasztott, de már kihűlt vajjal. Letakarva, kb. 20 percig pihentetjük. A mazsolát, a cukrozott narancs- és citromhéjat leöntjük a rummal. 12 dkg kristálycukrot összekeverjük a fűszerekkel. A tésztát kb. 3 mm vékonyságúra kinyújtjuk, megkenjük az olvasztott vajjal, megszórjuk a cukros fűszerrel, a darált mandulával vagy dióval, és a rumba áztatott gyümölcsökkel. 4 cm-es csíkokra vágjuk és egy csíkot feltekerünk. Ezt egy kikent, kilisztezett tortaforma közepére állítjuk, a többi csíkot pedig körétekerjük. Érdemes egy picit a tölteléket kézzel óvatosan rányomkodni a tekerés előtt, mert hajlamos lepotyogni. Ha készen vagyunk, még egy 20 percig pihentetjük. Tetejét tojássárgával megkenjük, előmelegített sütőben, 200 fokon, 40-50 percig sütjük. Ha megsült, a tortafomából kivesszük és megkenjük a felforrósított baracklekvárral. Csak hidegen szeleteljük! A maradék remekül lefagyasztható, vagy akár az egész tortát is mélyhűtőbe lehet rakni, ha van hozzá elég hely.

Nálunk nagy sikert aratott. Én mazsola helyett is cukrozott gyümölcsöket tettem hozzá, mert azt nem szeretjük. Hagyományos beigli töltelékkel is el tudom képzelni - ezt már mindenkinek az ízlésére bízom. (Nekem sajnos nincs képem róla, így a neten kerestem egy hasonlót hozzá.)

5 megjegyzés:

zazálea írta...

összefutott a nyál a számban...:o)

Barbi írta...

Annyira guszta és gazdag! Ezt is mentem!

Anice kötős blogja írta...

Zazihoz csatlakoznék, megéheztem, egy ilyen sütit akarok!

Névtelen írta...

A 20 deka mazsolát nagyon soknak találom, még ha szeretem is.

Edige írta...

Márta néni, valóban kicsit sok a 20 dkg mazsola - én ráadásul nem is szeretem... Helyettesíteni szoktam aszalt gyümölccsel. Ennek a tésztának tényleg az a lényege, hogy tele van pakolva minden finomsággal. Én a recept szerint csináltam és nagyon fini lett. Nekem talán a kenéshez használt vaj volt inkább kicsit sok.
Persze ízlés szerint lehet módosítani a recepten. Ha kipróbálod, akkor mindenképpen írd meg, Neked hogy sikerült!